Problem 2: Mobbning

En modig tjej tog idag chansen att sätta upp ett problem som hon tyckte man borde ta tag i .Så här lyder hennes insändare: 

Jag vill gärna vara med och ta ställning. Och jag har en idé om vad för problem man skulle kunna "ta hand om". Mobbning, som jag har hört så de tjejer/killarna som har gått i låg/mellan/hög stadiet, de har blivit mobbade men sen är de kommer upp till gymnasiet så har de fått kompisar och allt har blivit så bra. Men mobbning över huvud taget. För jag vet att det kan vara riktigt jobbigt. Jag har dock inte varit med om det själv, men jag vet folk som har varit med om det! Jag tycker att man borde ta tag i det!
// Sanna

Min erfarenhet av mobbning.

Detta är ett jätte bra förslag tycker jag . För över allt förekommer det mobbning i skolor , jobb, internet ja överallt. 
När jag var liten var jag en väldigt orolig och osjälvsäker liten tös som var väldigt lätt påverkad av allt och tog åt mig av nästan allt som folk sa. Detta gjorde att jag var extremt blyg och förmodligen sågs jag som den "svaga länken" som alla kunde hacka och säga vad som helst till . Så jag har utsatts för pskyisk mobbning kan man säga.
Det jag minns var iallfall att detta inte var en rolig period i mitt liv. Idag sitter jag i en helt annan sitts där jag har fått de rätta verktygen till att läka mina sår och höjt mitt självförtroende och självkänsla. Och upptäckte ganska snabbt efter det att jag är en ganska fifflans go tjej.

Här kommer lite info för er som är mobbade eller bara vill läsa på för att sedan hjälpa till att stoppa det hela.

Om du är mobbad.
Det är inte ditt fel att du blir mobbad! Det finns ingen människa som "förtjänar" att bli mobbad. Ofta tänker den som blir mobbad att "det kanske blir bättre imorgon" men det blir sällan det av sig självt. Du behöver hjälp och du måste själv be om den hjälpen.

1. Berätta för någon du litar på hur du känner och hur du blir mobbad gärna en vuxen du litar på . Om du inte tas på allvar kan du alltid kontakta BEO ( Barn och elev ombudet)  som kan kräva att skolan betalar skade stånd till dig.
2. Säg ifrån även om det kanske blir värre eller är jobbigt så är det ändå viktigt att visa dig själv och din omgivning att man inte kan behandla dig hur som helst.
3. Försök hitta ett fritidsintresse, tex fotboll, bowling, rida, dans utanför skolan då du kan "börja om på nytt" och träffa nya vänner och verkligen visa vem du är . 
4. Du kan också skriva ett mejl till mig på [email protected] om inte något av de ovanstående hjälper och berätta om just ditt "fall" så ska jag försöka göra allt för att det tas på allvar . För alla har rätt att må bra.
5. Du kan också gå in på www.friends.se , eller ringa till bris om du vill ha någon att prata med 0200 - 230 230


Uppgifter tills nästa gång.
1. Svara på de mejl som skickas.
2. Utgå från varje "fall" och dess behov av hjälp.

P.S 
Om du har fler förslag på saker som du tycker ska lösas i vår oändliga värld av vuxna som inte lyssnar så lägg en kommentar vettja! Sprid gärna vidare sidan så fler kan ta del av all info och sedan kanske en dag själv våga ta ställning för inget problem är för stort, litet för att kunna lösas. PUSS







 


Kommentarer
Postat av: Leia

Hoppas du får en fin dag! =)

Kramar

2009-05-05 @ 09:45:17
URL: http://onlyforever.blogg.se/
Postat av: Rätten att få dö

http://rattenattfado.blogg.se/



En blogg om DÖDSHJÄLP

2010-11-21 @ 13:32:54
URL: http://rattenattfado.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0